Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Cooperació i acció humanitària

Escoltar

Cooperació i acció humanitària

Cooperació internacional per al desenvolupament
 
L'Ajuntament de Mataró, a través de les seves col·laboracions en projectes de cooperació per al desenvolupament impulsa la solidaritat internacional de la ciutat. Aquestes accions reivindiquen el paper rellevant que tenen actualment les administracions locals en la promoció de la cooperació descentralitzada i en el desenvolupament local de manera global.
 
Les aportacions a projectes de cooperació internacional per al desenvolupament es realitzen a través del Fons Català de Cooperació al Desenvolupament, organització formada per ajuntaments catalans i altres organitzacions i de la que Mataró en forma part des de 1987, però s'executen per les diverses entitats mataronines que impulsen projectes de cooperació internacional. Tots aquests projectes són executats a terreny per organitzacions locals o contraparts, integrades per persones de les pròpies comunitats i coneixedores de les seves realitats i necessitats. 

 

L'any 2024, l’Ajuntament de Mataró ha col·laborat en els següents projectes amb un pressupost de 100.680,02 € (inclosos els projectes d'acció humanitària explicats en l'apartat següent):
  • Ciutats defensores dels Drets Humans 2024 - Mataró: 4.500 €. Executa: Fons Català de Cooepració.
  • Joves i dones de MUSA: junts per un projecte d’autonomia (Mèxic – Xiapes): 22.326,57 €. Executa: Fundació Grup Tercer Món Mataró.
  • Creació de l’Institut Superior pedagògic de formació docent en els terrenys de la institució Educativa Giordano Liva (Perú):  25.120,34 €. Executa: Associació Yaku.
  • Creació d'un centre de transformació de productes làctics a Dar Salaam (Nétémboulou - Senegal): 15.220,86€. Executa: Associació Fedde Kawral Aynabé. 
  • Persones amb discapacitat treballant per a la comunitat (Nicaragua): 15.012,14€. Executa: Fundació El Maresme. 
  • Espais segurs per a una educació de qualitat per a l'alumnat del centre d'educació secundària a Sokone (Senegal): 12.870,33 €. Executa: Associació Amics de l’Escola Pia al Senegal.
  • Projectes emergències
    • Dret a la salut, a la protecció i l'assistència humanitària al Líban durant les agressions per part d'Israel (Líban): 5.629.78€. Executa: Fons Català de Cooperació.

Mapa Nit.jpg

 

A banda dels projectes executats per una entitat a territori i coordinats per una entitat de Mataró o catalana, l'Ajuntament de Mataró col·labora en d'altres projectes de cooperació directa de manera enxarxada amb altres municipis catalans i entitats supramunicipals. En aquest sentit, actualment s’està impulsant el Projecte EqualMedal Marroc en el que intervenen diferents municipis de la província de Barcelona i està coordinat per la Diputació de Barcelona. L’objectiu principal del projecte és contribuir a la incorporació de la perspectiva de gènere en les polítiques públiques i promoure la participació política de les dones en l'esfera local del Marroc. Teniu més informació en aquest enllaç

 

Acció humanitària

Una part del pressupost de cooperació també es destina a col·laborar en campanyes d’emergència i en projectes d’acció humanitària.

Donem resposta a determinades catàstrofes naturals i conflictes bèl·lics en altres països, que desemboquen en crisis humanitàries. Aquestes catàstrofes venen afavorides per l'especial vulnerabilitat en la que es troben aquest països per causes estructurals i en molts casos globals. 

L'acció humanitària, en un primer moment, està orientada a disminuir el patiment, garantir la subsistència, protegir els drets fonamentals i defensar la dignitat de les persones. Un cop superada la fase inicial, cal replantejar-se la reconstrucció de la societat afectada i la seva transformació per a la prevenció.

Aquestes actuacions sempre es canalitzen a través d'ONG i organismes que ja treballen i coneixen la zona. El Fons Català de Cooperació al Desenvolupament actua com a organisme de coordinació entre les aportacions dels municipis catalans i aquestes organitzacions.

 
 
La Nit de la Solidaritat

Què és?
Un acte en què es presenten els projectes solidaris desenvolupats l'any anterior i en el transcurs del qual s’ofereix una conferència sobre cooperació i solidaritat.

En els últims anys s’ha fet les següents conferències:

  • 2025: "La guerra oblidada del Congo" a càrrec de l'activista Roland Mimi Ngoy.
  • 2024: "De la violència a la reconstrucció: reptes a Nicaragua”
  • 2023: “La resistència i la lluita per les llibertats a Palestina”  a càrrec de Natàlia Abu Sharar, Txus Blanco i Domènec. 
  • 2022: "Els reptes de la Justícia Global. La cooperació internacional que necessitem" a càrrec de Paulina Ríos, Bea Felipe i Miquel Carrillo. 
  • 2021: "Fronteres i migracions amb perspectiva de gènere", a càrrec de Gemma Pinyol, consultora i investigadora en migracions i diversitat, i Cristina Manzanedo, coordinadora del Proyecto Ödos. 
  • 2020: “Mataró per Bòsnia, 25 any després” a càrrec de Jasmina Mujezinovic, coordinadora de la Fundació per a la Democràcia Local de Sarajevo. 

Al 2022 es van celebrar els 25 anys de la Nit de la Solidaritat i es va presentar el documental "25 anys, enfortint llaços de solidaritat" per tal de fer-ne un repàs: 

Portada docu.png

Galeria d'Imatges

Arxius adjunts